zondag 10 mei 2015

Moederdag of...kinderdag?

Alweer het tweede jaar dat ik het zelf mee mag maken, moederdag! 's Morgen een dikke knuffel van Daan en zowel een zelfgemaakt cadeautje als een gekocht cadeautje. Maar toch voelt het als een dag als geen ander. Op de cadeautjes na, is het namelijk ook een soortgelijke dag. Daan geeft me altijd een knuffel als ik wakker word. Hij kan zelf nog geen ontbijt maken, dus maak ik dat natuurlijk voor hem. 

Moederdag een leuk fenomeen, maar misschien nog iets te vroeg voor mij als beginnende moeder. Zodra kinderen een eigen mening ontwikkelen en deze ook kunnen uiten en ze beseffen wat goed en fout is, dan is moederdag uitermate geschikt. Toch even stilstaan bij het feit dat moeders alles doen jou gelukkig te maken! En met gelukkig bedoel ik niet: alles geven wat je hartje begeert. Nee, onderwijs, ontwikkeling, geven en nemen, etc. Alles om in je latere leven 'goed' in de maatschappij te kunnen functioneren. Dat levert bij kinderen vaak een hoop strijd, dus is het goed dat er zoiets is als vaderdag en moederdag. Een dag voor kinderen om even stil te staan bij het feit dat ze blij mogen zijn dat ze ouders hebben die zo goed voor hun zorgen. En dan krijg je weer de discussie, waarom moet hier een speciale dag voor zijn en kan dat niet op willekeurige momenten in het jaar? Ik denk, omdat dát gewoonweg nooit gebeurt.

Maar, zover is het voor mij nog niet. Vooralsnog is het voor mij iedere dag moederdag. Elke dag knuffels en kusjes en wekelijks zelfgemaakte knutsels vanaf het kinderdagverblijf. Helemaal perfect.

Zo ook vanmorgen. Niels was er niet, die had gisteren een vrijgezellenfeest met overnachting. Hij heeft mij gisteren nog gebeld om te vertellen waar ik de cadeautjes kon vinden. Dus toen Daan vanmorgen wakker werd heb ik zijn fles gemaakt, ben ik snel naar beneden gerend om 'mijn' cadeautjes te pakken en heb deze vervolgens samen met Daan uitgepakt, nadat hij zijn fles leeg had. Daan was net zo verrast als ik om de cadeautjes te zien. Tot zover de illusie dat Daan echt iets voor mij speciaal heeft gemaakt ;)


Normaal blijven we nog even in bed hangen, maar het zag er buiten stralend uit. Dus snel het bed uit, aankleden en naar beneden. Nadat ik voor ons samen een heerlijk ontbijtje had gemaakt (boterhammen met pindakaas) zijn we daarna op de fiets gesprongen richting de kinderboerderij en speeltuin om vervolgens nog een paar kilometer door de buitengebieden van Best te fietsen. Onderweg nog de donsjes van de paardebloem er af geblazen en naar paarden gezwaaid. 




Daan heeft genoten en ik natuurlijk ook. Het is vandaag gewoon Daan-zijn-dag. Moederdag is het voor mij (tot nu toe) iedere dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten